Roti & Yogurt..

Jan 17, 2009 - ♛Posted by : Ikmal at 2:38 PM
(hipotesis aku ditolak selepas mendgar penjelasan daripada abg aku...agak complicated nk explain...dia kata yeast cuma untuk menaikkan roti, xde kaitan ngn yogurt...maybe coz aku mkn byk yogurt sgt kot... ;-P)

x ingt ler ada ler pada suatu pagi, aku bersarapan dgn roti + yogurt...(lagi...)

(sebenarnya kandungan tenaga dalam yogurt pekat yg kecik tu sama dgn minuman yogurt yg sebotol besar tu...try cek bahagian nutrisi..)


aku masih confuse tanpa penjelasan sebab nafsu makan aku yang tahap giler...jdi aku wat hipotesis disebabkn oleh roti+yogurt...aku cuba dapatkan explanation dari student medic & doktor chatter tp xde jawapan puas hati, 'abang' aku kata makanan ni x matching coz bg aku roti = yeast; yogurt = bacteria....so???

aku try makan pagi tu anggap jer mcm experimen pada diri aku sendiri....ada le kesan skit...
(dlu aku makan 2,3 kali bru rasa kebulur giler..)

Discussion:
roti = yeast; yogurt = bacteria yg hidup dlm usus utk penghadaman...

jadi, apabila kedua2 jenis makanan ni bercampur dalam perut & di bawa ke usus..yeast bertindak sebagai medium untuk pembiakan bacteria hidup dalam yogurt...so, bacteria ini membiak dgn cepat dan memerlukan makanan yg bayk untuk aktiviti bacteria....

tp 'abg' aku kata benda ni baik coz melancarkan sistem penghadaman kite..

(kesimpulan aku jer...sila beri tunjuk ajar....)