La Hotspring

Feb 22, 2009 - ♛Posted by : just call me...... at 3:31 AM
21 Feb

Suatu petang aku tgh 'asyik' mengadap laptop aku...tiba2..

"Mal jom g mandi Lata Tembakah..." (hosmate aku tetiba2 ajak...kitorg slau camni, 'gamble' jer nk g mana2 pun..ahaks!! aku apa lg..."JOMMMMM...!!!"

(*Air terjun Lata Tembakah terletak di Daerah Besut, Terengganu...)

Dalam kul 4 lebih kitorg bersiap2 nk bertolak ke BEsut..semata2 mandi air terjun..
"gamble" beb..!!
Cuma kitorg berempat jer co hosmate lain sibuk ngn keje masing2.....

Setelah masuk je Daerah Besut tu, tiba2 ujan lebat...AIYYOOOO...camne ni?? oleh kerana kitorg dh sampai ke BEsut..ada beberapa choices utk rekreasi...jeng3..!! Hajatnya nk menyejukkan badan coz kat TErengganu 4,5 hari panas terik jer...tiba2 arini ujan ler..best gak mandi air panas ni...

oleh kerana cuaca x menentu, kitorg pun takut gak nk mandi air terjun ujan2 camni, so...tukar plan g mandi air panas...
(kat TERENGGANU ada ke kolam air panas???????)
(kolam air panas ni ada ler dlm "JOM LAWAT TERENGGANU", cuma lokasi jer agak jauh ke dalam hutan belantara...kononnya ler..
(promote negeri sendiri nampak..ahahha!!)

Dalam kul 6 gak kitorg sampai ke destinasi...
KOLAM AIR PANAS LA (LA HOTSPRING)

Suasana biasa jer...dalam ladang kelapa sawit FELDA punyer...mmg felda yg mula teroka tempat ni sejak zaman pemerintahan inggeris lg tau...(Baca kat pengenalan tempat ni..klu x silap ler)

Kolam nya kecik jer...air panas mengalir dari celah2 batu tu..1st Mal dtg sini masa form 3 (2002), masa tu cikgu sains nk wat lawatan sambil belajar ker (kononnya..) tp masa tu rmai sgt org berkumpul kat kolam air panas ni..kitorg rmai2 ke kat tempat air sejuk jer....

Mal & my hosmate mandi kat bawah ni...coz kurg panas ssskiiiiiitttttttttttt jer daripada yg atas tu...x tau ler suhu brapa..klu dibandingkn ngn suhu badan 37oC..
maybe air ni dlm suhu 40-60 o C lor....


mmg panas gak nk masuk dlm kolam ni....kena ambik masa lama nk 'adapt'...mula2 masuk kaki..pastu separuh badan..pastu berendam terus..hehe..relax gak...

Lepas naik tu rasa cam letih, pening2, berdebar2 jer..x tau ler sebab per...dalm kul7ptg kitorg pun gerek pulang...hajatnya nk singgah makan sate kat Kg.Jabi..tp smua kedai dah kehabisan sate dah...(kawan aku cakp sate situ mmg THE BEST!!!...rugi lak..

Pic burung ni bukan ler ada sangkar kat Hotspring tu...masa tu kitorg berhenti kat stesen minyak...tgk ada sangkar belakang stesen minyak tu..usha2 r jap..tgk burung merak ni lawa ler plak...

ni sangkar lain kat belakang stesen minyak tu..Burung Kuang...

Then, balik umah sampai dalam kul10mlm lebih dgn pening kepala..huhu...


-End-