9 Dec - Dialog Temuduga Ahli Fotografi Muzium

Dec 13, 2009 - ♛Posted by : Mr.Homosapiensz at 2:00 PM
DIALOG TEMUDUGA AHLI FOTOGRAFI MUZIUM
(walaupun x sebijik aku jawab camtu..tp lebih kurang gitu ler...)
(panjang lak entry ni..huuuu...penat ler korang baca...Next entry ler letak semua pic tu..nak wat copyright dlu..hehe.)

(knock! Knock!....Aku buka pintu ruang temuduga menghala ker meja 'interviewers' -4 orang intrviewers..ada juga dari SUK [SetiaUsaha Kerajaan]-..)

Aku : Ini 'resume' & dokumen asal saya, ini pula hasil kerja, 'artwork' saya, ini softcopy artwork (sambil menghulur fail & cd kepada interviewers..)
Tuan#1 : ok..silakan duduk (aku pun berlalu duduk di kerusi di hadapan 4 org interviewers..)
Tuan#1 : Baik...Boleh awak kenalkan diri, ceritakan tentang pengalaman awak.
Aku : Saya Muhammad Ikmal Abdullah...Seorang graduan Sarjana Muda Sains Marin Biologi..Tiada pengalaman keje tetap dan sekarang menjalani latihan sementara di !@#$%^&*(&......
Tuan#1 : Di Universiti mana?
Aku : Universiti Malaysia Terengganu.Saya konvo pada bulan Julai 2009
Tuan#1 & Puan#2 : kursus apa?
Aku : Marine Biology...Biologi Marin..(aku kena ulang coz maybe interviewer tu x pernah dengar kot kursus tu..)

--Tuan#3 tu mula pasang cd artwork aku & tayangkan guna projector di sebelah kiri aku...satu demi satu gambar di tayangkan..dari reaksi Tuan#3 tu agak kagum dengan 'underwater photography' aku...Aku pun senyum jer ler...--

Aku : Ini gambar yang saya amik masa saya SCUBA semasa melakukan kertas kerja tahun akhir menganalisis populasi ikan di sekitar tukun tiruan di pulau bidong. Saya menganalisis menggunakan gambar2 ni..

----Interviewers tu cuma diam jer sambil mengisi 'evaluate form'...----

Tuan#4 : Jadi ni gambar kat Pulau Bidong la...
Aku : Ya..Gambar Pulau Bidong semasa saya buat kertas kerja tahun akhir.
Puan#2 : Jadi gambar ni awak amik guna kamera macam mana?
Aku : Gambar ni saya guna kamera digital biasa tapi ada 'cover' kalis air..-

--Aku pun kena ulang pasal kamera digital yg guna 'cover' kalis air tu pada interviewers ...Macam semua tu benda baru bg mereka...--

Puan#2 : kamera ni awak amik dari mana?
Aku : saya pinjam di makmal SCUBA masa kertas kerja tahun akhir.
Aku : Kesemua gambar yang saya amik menggunakan kamera digital biasa jer.....(walaupun kebanyakannya aku guna kaemra hanset Sony Ericsson aku 3.2MP jer..hihi)

---Diam lagi sambil diorang mengisi 'evaluate form'---

Aku pun bersuara dalam suasana senyap tu..
"Muzium ini juga ada Jabatan Maritim. Oleh itu sebagai Ahli Fotografi di bawah jabatan mengumpul maklumat, perlu juga mengumpul maklumat di bawah air dan di daratan untuk tatapan dan pendidikan....(huhu..lupa lak nak tambah tatapan pengunjung..Tuan#1 tu menyampuk untuk taman laut...huu..). Di Pulau Bidong juga ada Galeri bawah laut..(tetiba jer kuar galeri bawah laut..,hahhah)
Puan#2 : Jadi Awak amik Biologi Marin tapi mintak jawatan ahli fotografi...boleh ker?? Kang awak kerja x lama kang....
Aku : Saya MEMANG minat dengan fotografi sebab tu saya mintak kerja ni...(dengan nada agak tinggi....). Memang Impian saya untuk menjadi JURUGAMBAR BAWAH LAUT DAN DARATAN YG PROFESSIONAL...!!
Tuan#4 : Woooo....bawah air...atas air...dua2 boleh....

--Slide gambar terus di tonton satu persatu...Ada gambar yang menjadi perhatian interviewers..ada yg jadi pertimbangan..

Tuan#4 : "Ni gambar original ker edit???"...--
Puan#2 : Ganas gambar...(dia cakap slow jer tp aku tetap dengar dan terus senyumm....)
Tuan#4 : haaaa!! gambar pinnakote....
Tuan#3 : nape??
Tuan#4 : Pinnakote....mu kenal x pinnakote...??? (Tuan#3 tu geleng jer kepala sambil tersenyum)

---Diam lagi...diorang terus mengisi 'evaluate form'....----

"Walaupun saya tiada pengalaman dan basic yg formal..tapi saya ada bakat dan kemahiran dalam bidang fotografi.."

--slide terus berjalan...tetiba ternampak ler gambar yg aku edit letak alamat BLOG aku..terus aku menyampuk di kala kesenyapan--

"Homosapiensz.blogspot.com tu merupakan alamat blog saya..biasanya saya mengambil gambar dan letak dalam blog untuk tatapan pembaca..."

---Bila sampai kat Folder Editter...interviewers terus melihat gambar yg aku edit..---

"Gambar yang di edit ni hanyalah untuk menunjukkan kemahiran saya dalam edit gambar...guna software photoshop..Biasanya saya edit gambar untuk banner blog saya, blog kawan-kawan...Biasanya saya belajar sendiri untuk mengedit gambar dan fotografi..."

---Mereka pun tengok ler yang mana menarik....(sorry ler x mintak izin header blogger yg terlibat...To Sofi, Iema & Erika....header korang menjadi tatapan interviewer..)---

Tuan#1 : Jadi kalau awak jual gambar dalam internet laku ker??
Aku : Saya yakin..laku..

---Diam & macam biasa mereka isi 'evaluation form'---

Tuan#1 & Puan#2 : Ok...terima kasih....
Aku : Terima Kasih..

(aku pun berlalu keluar dengan puas hati...aku dah menjawab semua soalan dengan yakinnya..sambil tersenyum..bersalam2 dengan penjaga & calon lain...terus berlalu pulang..)

This is what i call, "Sell Yourself for a Job"