Jiwa R.E.M.P.I.T

May 22, 2010 - ♛Posted by : Mr.Homosapiensz at 7:37 PM
ITHEAD NOTE :
HURAIAN INI BERDASARKAN PEMERHATIAN DARI SEGI KEMUDAHAN JALAN RAYA DI TERENGGANU..(TIDAK TERMASUK AKTIVITI SOSIAL)

Tapi sekarang bila fikirkan kembali, muhasabah masalah berlaku aku berpendapatan bahawa aktiviti REMPIT ini berkemungkinan berlaku akibat 'attitude' individu itu sendiri..
Kalau di lihat dari aspek SUKAN MOTOR, REMPIT merupakan suatu aktiviti sukan PEMOTORAN yang EXTREME di mana individu tersebut mengambil risiko melawan arus jalan..Mencelah di antara kenderaan..Untuk aku, Yeapp! ia adalah EXTREME & BERISIKO TINGGI...
BREAK THE RULE!!!
Itu yang aku fikir terhadap golongan REMPIT ini...
(pada masa yang sama aku fikir "SHOW_OFF"...Sentiasa inginkan perhatian...polis & Orang Awam)

REMPIT juga merupakan 'sukan pemotoran' yang 'LOW COST', di mana individu hanya berbelanja untuk mengisi minyak sahaja..TIDAK di kenakan yuran tahunan, caj bayaran masuk, kos pentadbiran...Cuma bayar cukai jalan (roadtax) & pembahuruan lesen (tu pun kalu diorang xnak kena tahan polis akibat kesalahan berganda..)

Pandangan aku terhadap REMPIT hanya fokus di Terengganu di mana aku berada...
Seperti yang di ketahui, Aku tidak tahu di mana tempat yang boleh di jadikan TREK untuk sukan PEMOTORAN yang biasa..(Kalau yang MOTORCROSS EXTREME tu terdapat di Lembah Bidong, Tepi Stadium Baru pun ada trek MOTORCROSS)..So, TREK yang terbaik untuk melakukan aktiviti REMPIT ni adalah JALAN RAYA/JALAN UTAMA..

REMPIT jika di lihat secara kasar mempunyai rangkaian SOSIAL yang besar di mana aku dapati golongan REMPIT ni berkumpul di suatu tempat untuk melakukan aktiviti EXTREME ini.
Kebiasaan aktiviti REMPIT ini berlaku pada hujung minggu (Di Terengganu) iaitu Petang Khamis ,Malam Jumaat & Sabtu dan Petang Jumaat..ia seperti suatu aktiviti REUNION di mana pertemuan selepas hari bekerja.

Namu keburukan yang aku nampak aktiviti REMPIT ini adalah:-
#Membahayakan nyawa pengguna jalan raya lain.
(Walaupun keburukan yang aku nyatakan hanyalah satu berbanding alasan-alasan di atas..NAMUN hanya dengan satu KEBURUKAN ini MENGATASI semua di atas....!!)

Persoalan/Pandangan aku:
# Adakah REMPIT ini akibat kekurangan kemudahan sukan PEMOTORAN yang biasa? (Selain MOTORCROSS @ Trek Lumba Motor)
# Adakah perlu satu jalan di tutup khas untuk aktiviti REMPIT di Terengganu bagi mengatasi lebih banyak TREK REMPIT yang di sekitar Bandar K.Terengganu?

p/s: aku bukan REMPIT & TIDAK MENYOKONG REMPIT....ia hanyalah pandangan mengurangi aktiviti tersebut...