Mole Cricket @ Cengkerik Tanah/Mondok [Dunia Haiwan@Mr.Homosapiensz]

Aug 19, 2010 - ♛Posted by : Mr.Homosapiensz at 9:44 PM
 Pagi tadi selepas bersahur aku terjumpa haiwan ni tetiba je masuk dalam umah aku...Dah lama aku tak jupe haiwan ni, masa kecik-kecik dulu aku slalu cari kat tepi masjid dekat pagar kubur tu korek la lubang tanah tempat habitat haiwan ni...haiwan ni korek tanah takde la dalam sangat, macam sarang semut merah jer cuma lebih besar.

 Masa 'photograhy' serangga ni yang di kenali sebagai "MOLE CRICKET" atau bila di'translate' jadi "CENGKERIK MONDOK/TANAH"
Ambil gambar ni semata untuk share dengan pembaca semua tentang DUNIA HAIWAN @Mr.Homosapiensz ni...

a
Cengkerik ni agak berbeza dengan cengkerik biasa coz di hadapan mulut dia tu ada bahagian untuk mengorek tanah.

 Untuk tahu dengan lebih lanjut pasal CENGKERIK TANAH a.k.a MOLE CRICKET ni leh tengok kat wikipedia atau cuma GOOGLE/YAHOO/MSN/BING jer keyword "MOLE CRICKET"

p/s: "Dunia Haiwan@Mr.Homosapiensz" sounds not bad...leh wat column khas ni...hehe