Membuat Maruku di Praktikal MARDI

Oct 14, 2010 - ♛Posted by : Mr.Ix at 8:00 PM
Al-Kisah suatu hari tu peserta eKasih datang ke TESTBED MARDI untuk belajar bagaimana untuk membuat Maruku. Jadi kami sebagai budak praktikal perlu lah menolong apa yang patut. tolong tengok ker.. Sepanjang hari tu kami berada di TESTBED.

Peserta eKasih terdiri 3 orang tersebut (+ sorang usahawan yang selalu berhubung dengan MARDI tu..)
Aktiviti pada hari itu ialah membuat Karipap dan Maruku....
Kami hanya tengok dan membantu apa yang patut jer.. Peserta kenalah belajar sendiri yer...Baru Praktikal...

Maruku menggunakan Tepung Kacang Dhal rupanya.. Sebenrnya tak boleh wat acuan atas talam macam ni..(Depend pada jenis-jenis Maruku la...)
Jika Maruku berbentuk leper dan panjang..acuannya di letak terus masuk ke dalam tempat penggoreng. Bagi yang bentuk bunga tu bolehlah wat acuan atas talam dlu..
Acuan Maruku menggunakan Acuam khas yang diperbuat daripada tembaga
Hasilnya. Maruku yang telah di masak. Di biarkan sejuk dan di bungkus. Serta di bahagikan kepada peserta
(Oleh kerana banyak lebihan jadi kami pun turut membawa balik 'sampel'....)
Karipap lak di buat sejuk beku (Karipap Segera). Sempat gak la kami rasa karipap panas..nyumm..

Oleh kerana selepas je sambut AidilFitri, Hajjah tu turut hidangkan Nasi Lemak Lamuni (Korang pernah dengar tak?? Nanti kalai ingat Mr.IX akan tunjuk camne Nasi Lemak Lamuni tu yer.....)
Pastu Hajjah tu gak wat Botok-Botok (menurut Hajjah tu makanan orang Johor..Mungkin Johor-Jawa-Riau kot..)