‘Aku Tersentap’, Segmen Sentap by Yadz

Mar 19, 2012 - ♛Posted by : ♕ Mr.IX ♂ at 6:00 PM

ENTRY INI MUNGKIN PANJANG COZ AKU RASA SANGAT RAJIN NAK JOIN SEGMEN INI.

Segmen ini aku terjumpa semasa blogwalking, dan aku bukanlah jenis mudah untuk join memana segmen melainkan aku rasa sangat rajin.LOL.

Okay. enough with babbling….straight to the point which is this awesome segment by The Gorgeous Miss Yadz.

image

#1: Pengalaman / Benda yang paling sentap korang pernah alami dalam hidup.

Pengalaman#: Benda yang paling sentap ni takde la berkaitan dengan hal-hal negatif, tapi ianya adalah kisah benar-benar berlaku. Harap jadi renungan bersama.

Ianya menjadi perkara biasa apabila bila berkumpul dengan kawan-kawan satu program, berbincang tentang isu-isu semasa, teknologi dan idea-idea. Kami satu program training mengenai Bioteknologi, so, topik perbincangan santai kami ada kaitan tentang isu tersebut la…

Jadi, ada beberapa topik yang kami bincangkan, idea serta isu-isu, kemudian keesokkan harinya kami singgah ke kedai makan. Sambil membelek-belek akhbar, kemudian apa yang kami bincangkan sebentar tadi, menjadi satu topik dalam akhbar, padahal, apa yang kami bincangkan itu adalah semalam. Bila aku terbaca petikan artikel mengenai isu yang kami bincangkan tersebut, kemudian aku tunjuk kepada kawan aku,

”Ehh! ni yang kita bincang semalam ni…!”

Hal ini sebenarnya berlaku beberapa kali. Dan aku sendiri perasan tentang perkara ini.

contohnya pernah kena malu depan orang ramai ke, pernah kena tipu ke, tak puas hati dengan manusia hipokrit, or what ever yang menimbulkan ketidakpuasan hati dalam hidup korang.senang citer benda yang buat korang sentap and rasa nak luahkan rasa marah.

#2: Cara korang atasi benda tu. kalau boleh in Islamik way.

Ini bukanlah cara mengatasi, tapi cara menghadapinya#: Takdir Allah itu memang sudah tidak di nafikan, cuma sama ada kita sedar atau tidak mengenai benda ini. Aku cuba mengingat apa yang aku hadapi sewaktu aku kecil; sama ada minat, perangai, hobi, cita-cita, ungkapan atau apa sahaja waktu kecil walaupun secebis mana memori tersebut, kemudian cuba ingatkan kembali waktu remaja…Sehinggalah pada kerjaya masa kini. Ianya memang sangat-sangat terkait walaupun sedikit. Takdir Allah ini dapat di lihat dengan lebih jelas jika kita bermuhasabah dan berfikir tentang masa silam kita. Supaya ia menjadi panduan untuk masa hadapan.

contohnya , korang pernah dimalukan di khalayak ramai. cara atasinya, dengan bersabar and think it in good way. anggap itu adalah ujian dari Allah and kita akan lebih matang dari itu. (penyertaan hadis or nasihat berguna amatya digalakkan)

contoh entry yang menyelitkan hadis and nasihat

#3: Tajuk and Tarikh last segmen

tajuk bebas lah. tapi kalau malas nak fikir letak je :: segmen sentap by yadz .....

tarikh last segmen 25 MARCH 2012 (12.00 MALAM)
tag lah sesape kalau rasa nak (membantu untuk dapat top referal)
penghantaran entry just di entry ni sahaja. entry lain reject, ok? =)

#4 HADIAH??

tak lah begitu menarik. actually segmen ni lebih untuk saling menasihati sesama blogger.

but, as gift, entry yang berjaya menarik hati aku will be rewarded 

RINGGIT MALAYSIA 100 / TOPUP 100  (boleh pilih) 1x entry terbaik

JAM TANGAN LELAKI / PEREMPUAN 2x random gift

TOPUP 20/ HADIAH RM20 (boleh pilih) 1x top referal

http://norfatiahyadz.blogspot.com/2012/03/segmen-sentap-menyentap.html