Belangkas di Pasar Malam!

Apr 15, 2012 - ♛Posted by : ♕ Mr.IX ♂ at 5:35 PM

Belangkas (Horse Shoe Crab). Aku terjumpa haiwan ni masa jejalan di pasar malam yang aku beli ketam celup tepung yang berharga RM1.50 dan RM1 dulu. Pasar Malam Abi pada hari Isnin. On the way balik kerja pada Monday Blues, terus bertembung dengan Pasar Malam ni. Kali ini aku terserempak dengan seorang makcik yang menjual beberapa ekor belangkas, pada mulanya memang telah menarik perhatian aku tapi seperti biasa ronda-ronda pasar malam untuk lihat apa menu untuk hari tersebut.

Dan beberapa kali pusing, singgah la ke spot makcik tersebut dan bertanyakan berapa harga untuk seekor ni, dan makcik tu cakap, RM10..Tapi kenapa aku tidak terkejut apabila makcik tu kata RM10 seekor, kalau secara kasarnya ianya memang mahal. Tapi sebab aku beli belangkas ni adalah untuk koleksi peribadi.

 

belangkas, hidupan laut, horse shoe crab

Selepas aku bertanyakan kepada makcik tu berapa harga ni, makcik tu tnya pernah makan belangkas tak? Of course la aku cakap tak, dan tak pernah terlintas pun yang rupanya orang makan belangkas ni!

Makcik tu siap bagi langkah-langkah macam mana nak masak, dan makan lagi. Semasa beli, haiwan ni masih hidup dan bergerak-gerak lagi. Mesti la mereka menjual yang hidup sebab memastikan kesegarannya kan. Selepas beli aku siap panik, MACAM MANA AKU NAK BELA HAIWAN NI! Belangkas merupakan hidupan air masin. Mana nak cari air laut kan.

Sampai sahaja kat rumah, aku letak belangkas ni dalam baldi berisi air paip dan anti klorin yang beli dekat kedai ‘pet’. Memang confirm la tak hidup, balik je kerja tengok-tengok dan mati dah. Dan sampai sekarang aku jemur je tengah panas biarkan kering untuk koleksi peribadi.

Nota: Bukan senang nak jumpa belangkas ni. Maybe sebab itu harganya agak mahal. Lagipun belangkas merupakan haiwan yang amat bernilai kerana darahnya yang berwarna BIRU! 1 Liter darah Belangkas yang berwarna BIRU mencecah berpulu-puluh ribu ringgit!