Bila Mak Tanya Pasal Kawin.

Aug 27, 2012 - ♛Posted by : Ixbarr Abdullah at 1:33 PM

Raya Aidilfitri 1 Syawal dah lepas. Kebanyakkan perantau kembali ke destinasi untuk mencari rezeki. Ada yang kembali mencari ilmu. Dan perantau macam aku, bermusafir di negeri orang, berusia 25 tahun dan masih bujang!

5342-519-kawin-muda-Optimized-400x400

Al-kisah bila balik kampung untuk menyambut aidilfitri, pada usia suku abad ni, sudah layak menjadi suami orang. Saudara-mara yang datang beraya mulalah bertanya “Bila nak Kawin?”. Nah! Sebelum ni masih belajar, kerja tak seberapa takde lak yang bertanya.. Ni dah merantau bekerja, ada la suara-suara menyebut pasal kawin!

Kalau saudara-mara yang bertanya pasal kawin boleh ler di pertimbangkan… Pada suatu masa di ruang tamu, berseorangan melayan internet, kemudian Mama datang duduk di kerusi bertentangan..

Bermulalah sembang-sembang Mama-Anak Teruna …

Mama : Ixbar dah ada calon ke nak kawin? (jeng-jeng-jeng…..!)

Anak Teruna : Hehe…Mama la tolong carikan calon… hehe…

Mama : (Turut Gelak…) Hahaha…. (Kemudian Papa datang join sembang-sembang dan menjadi “Sembang Edisi Papa-Mama-Anak”)

Mama : Papa… ni Ixbarr mintak awak tolong carikan calon kawin ni…. (Papa cuma tersenyum jer…)

Anak Teruna : Kalau cari calon orang Terengganu, boleh balik Terengganu selalu** (Di terjemahkan dari dialek Ganung Kiter!)

Mama : Kalau nak cari calon, cari yang tak bekerja la, boleh bawak pergi Perlis (Tempat saya kerja). Kalau cari yang bekerja susah skit.

Papa : Kalau cari yang tak bekerja macam awak la duk rumah jer.

Mama : Cari yang bukan orang senang sangat, nanti banyak perkara nak di fikirkan kalau keluarga mentua tu mintak macam-macam…

Begitula lebih-kurang sembang-sembang Papa-Mama-Anak pasal kawin!

Nanti episod seterunya sambung pasa Jodoh Pilihan keluarga lak yer….