Handphone HTC sebagai Modem WiFi!

Aug 16, 2012 - ♛Posted by : Ixbarr Abdullah at 4:15 PM

Bercerita tentang telefon HTC Wildfire. HTC saya telah rosak! arghhh… tak sampai setahun guna.. lagipun rosak sebab kecuaian diri sendiri..Dalam review HTC lepas saya ada sebut tentang HTC ini tahan lasak (setelah saya mengetahui dengan cara yang sukar!). Tapi kali ini HTC saya terrrr-jatuh lagi semasa charging..aihhh!! cuai..cuai…. selepas terjatuh semasa charging (mengecas) bateri.. kemudian bila bateri tersebut dah habis dan nak cas skali lagi tak masuk lak!! jadi saya mengesyakki akibat kecuaian pada masa tu ler…Nampaknya kena balik kampung amik waranti kad dan hantar ke kedai Shah Alam kot untuk tebus waranti ni.. Selepas saya  beli HTC ni, kemudia saya register lagi untuk extend waranti 2 tahun.. tak pasti la valid atau tak..tengok apa kata kedai nanti…

Tapi review kali ini bukan nak bercerita tentang HTC-saya-yang-jatuh-tak-dapat-cas! Cuma nak share sedikit tentang salah satu feature HTC iaitu ‘USB-TETHERING’. Since ada 2nd handphone yang hanya di gunakan untuk SMS dan Call, maka HTC yang mempunyai applikasi Android ni saya gunakan SIM Broadband SKMM yang subscribe RM25 sebulan. Telefon canggih, banyak applikasi tapi tak dapat nak menggunakan internet, jadi agak ‘not-fully-optimize’. Jadi dengan adanya broadband SKMM yang murah (walaupun lembab), masih boleh menggunakan applikasi internet.

htc usb-tether

Applikasi internet bukan sahaja pada telefon HTC, tapi dapat juga menggunakan HTC ini sebagai ‘modem WiFi’! Ia sama seperti mode WiFi biasa, boleh tetapkan password dan berapa pengguna yang boleh akses. Jadi, tak perlu nak off handphone, gantikan SIM. Ia mudah jer….